Rijtraining met de UAZ Bukhanka
Dat de UAZ Bukhanka niet de veiligste auto op aarde is, is geen publiek geheim. Hij mag dan goedgekeurd zijn door de RDW, maar ik ben me er terdege van bewust dat het bij een frontale botsing einde oefening is. Airbags hebben ze bij de fabriek in Ulyanovsk nog niet uitgevonden. Maar ook mét airbag zou het geen prijzen regenen voor de Bukhanka na de gemiddelde botsproef.
Dus kun je als bezitter van deze terreinwagen uit het Oostblok maar beter zorgen dat je zelf een uitmuntend chauffeur wordt. En dat is wat we gisteren gingen doen: driften, remmen en slippen in Lelystad tijdens een rij-protraining.
En zo tolden we gister twintig keer in de rondte tijdens allerhande slipoefeningen. De eerste keer wit weggetrokken van angst achter het stuur, maar na meerdere keren toch in staat het 2.200 kilo wegende voertuig weer grip te laten krijgen op de spekgladde weg.
De Bukhanka hield ’t gister best, alleen de remproef op nat wegdek gaf interessante resultaten. We maakten kennis met de typisch Russische noodstop: vol in de remmen en elf tijdzones verder pas ergens tot stilstand komen. Maar het doel is desalniettemin bereikt. We hebben de bus en onszelf weer een beetje beter leren kennen.