Zelf een UAZ importeren: Wieger doet ’t voor
Niet aan beginnen! Kansloos, milieueisen, RDW-gedoe, noem maar op. Wie de reacties op het Aanmodderaars-forum leest op de topics over het zelf importeren van een Bukhanka, raakt al snel zijn enthousiasme kwijt. Want ja, verschillende mensen gingen het avontuur aan en kwamen gedesillusioneerd weer thuis. Maar er zijn ook succesverhalen! Die van Wieger bijvoorbeeld, die met liefde zijn verhaal met ons deelt.
Wieger: “We zijn inmiddels al weer een tijdje blij met ons broodje, die we zelf hebben geïmporteerd uit Rusland. Het leek me dan ook leuk om met jullie te delen wat ik van het importproces heb geleerd. Misschien heeft iemand er nog wat aan.
Wij hebben de Bukhanka aangeschaft omdat we over een paar jaar met ons gezin met drie kids de zijderoute willen gaan rijden. Momenteel zijn we beetje bij beetje bezig om onze bus om te bouwen tot camper. Waarom geen oldtimer, rebuild of nieuw exemplaar?Wij hebben m op onze parkeervergunning in Amsterdam, en vanwege de milieuregels zaten wij dus vast aan een auto vanaf 2017 (ik leg later uit waarom dat jaartal van belang is).
Een nieuwe Bukhanka bestellen duurt te lang en de personenversie (officieel negen zitplaatsen nu zes op kenteken) die wij wilden wordt – voor zover wij weten althans – niet in Nederland geleverd.
Wat heb ik geleerd over de import? Allereerst een paar belangrijke dingen:
Het is niet mogelijk om een Bukhanka geproduceerd tussen 1992 en 2017 (meen ik) te importeren in Nederland. Vanaf 1992 is een euroklasse voor een auto in Europa verplicht. De auto’s tussen 1992 en 2011 hebben de 2.4 carburateur motor zonder euroclassificatie en wordt daarom niet geaccepteerd door de RDW.
De nieuwe motor van de Bukhanka’s tussen 2011 en 2017 (en nog steeds veel nieuwe overigens in Rusland) hebben een Euro4-classificatie. Dat is echter ook niet voldoende: voor een Nederlands kenteken van 2017 zijn er Euro5/6-motoren beschikbaar en deze zijn ook te vinden in Rusland. Dus moet je zoeken naar een auto van voor 1992 of na 2017 met Euro5.
Rdw en import
De auto moet natuurlijk geïmporteerd en gehomologeerd worden. Dat is het makkelijkste via bedrijven in Duitsland. Daar werkt dat namelijk wat makkelijker dan via de RDW in Nederland en zelf klussen. Bijkomend voordeel is dat je je Bukhanka dan met Duitse (EU) papieren naar de RDW brengt. Dat scheelt een hoop gedoe en kosten bij de RDW.
Let overigens wel op dat je je Bukhanka in Rusland van een privépersoon koopt en niet van een bedrijf, anders moet je naast de bpm ook nog importheffing en btw betalen. Als je ‘m in Nederland op kenteken zet zou ik dat als bedrijfsauto of camper doen, anders betaal je circa 12.000 euro aan CO2-heffing en is het niet rendabel.
Je hoeft alleen aan de RDW camper eisen te voldoen voor de BPM, dus een bed van 180x60cm en een kastje met een gaspitje erop (tafel en meestal stoelen zitten er al in). Vraag bij de keuring ook meteen inslag van het VIN-nummer (chassisnummer) op, want die zit er standaard niet op.
Laatste puntje: let op hoe de passagiersstoelen op de vloer staan. Er mag geen tapijt of iets dergelijks tussen zitten, dus haal dat eruit en zet de stoelen weer op zijn plek. Wij moesten daarvoor een keer terug naar de RDW.
Leuk avontuur
Ik vond het in ieder geval een leuk avontuur, al spreek ik geen Russisch en heb ik daar geen contacten noch ervaring met internationale export/import. Wij hebben dit alleen kunnen doen met hulp van Erik Tissingh en zijn contacten en zijn voor een Bukhanka gegaan die we alleen op foto’s hadden gezien.
Als je niet bereidt bent om risico te lopen moet je je overigens niet aan een dergelijk avontuur wagen – dan moet je sowieso geen UAZ kopen 😉
Fotocredit: Chris Heijmans