‘De Bukhanka heeft ons offroad nooit in de steek gelaten’
Geweldige offroadroutes, bijzondere ontmoetingen, uitdagende bergpassen, slechte wegen, autopech en ultieme euforie. Dat vat het afgelopen jaar van Aanmodderaars-oprichters Chris Heijmans en Rick de Vries wel zo’n beetje samen. Ruim een jaar was het stel weg met hun UAZ Bukhanka. Van Nederland naar Centraal-Azië en weer terug. De ultieme vuurproef voor hun geliefde busje. In dit stuk blikken ze samen terug op het lief en leed dat ze met hun Bukhanka deelden.
Chris: “Laten we beginnen bij de mooiste momenten met de UAZ. Dat zijn er eigenlijk te veel om op te noemen. Maar het meest bijzondere van onze reis was toch wel dat we telkens óveral konden komen. We hadden twee offroadboeken aangeschaft voor zowel Georgië als Kirgizië, en hebben daardoor in beide landen vrijwel alleen maar offroad gereden. Ik heb het gevoel dat we daardoor de allermooiste plekken van het land hebben gezien.”
“Sommige routes waren uitdagend, maar de Bukhanka heeft ons opnieuw verrast. Hoe steil we ook omhoog reden, hoe hard we ook moesten ploeteren door het zand of door riviertjes: hij doet ’t gewoon allemaal. Telkens als we dachten: ‘gaat dit wel lukken?’, dan flikte-‘ie het gewoon. En als we dan weer eens ergens op 3.500 meter van een adembenemend uitzicht stonden te genieten besefte ik vaak: wat bijzonder dat we een auto hebben die dit gewoon allemaal kan!”
Rick: “In Kirigizië ontmoetten we twee Belgen met een Volkswagen Syncro, maar de prestaties van de Syncro haalden het niet bij wat de Bukhanka kan. Het feit dat wij in onze ‘reduced-stand’ in alle versnellingen kunnen rijden, zorgt ervoor dat we veel meer power hebben in de bergen. Dat was leuk om te merken.”
Prestatie
Chris: “Het bijzondere is ook dat we natuurlijk best wel wat pechgevallen hebben gehad, maar nooit als we offroad aan het rijden waren. De Bukhanka heeft ons offroad gewoon nooit in de steek gelaten! Als je je bedenkt dat we tijdens onze reis bijna veertig offroadroutes hebben gereden, best wel een prestatie.”
Rick: “Je vergeet die keer dat de hulpdrukcilinder het begaf. Dat was tijdens een lange offroadroute door Vashlovani National Park in Georgië. Het schakelen ging steeds stroever, tot het moment dat je de pook echt met geweld in z’n één moest rammen. Gelukkig hebben we toen hulp via onze Aanmodderaars Whatsapp-community kunnen inschakelen, en met de handleiding van UAZspareparts.com hebben we de hulpdrukcilinder toen zelf kunnen vervangen.
Fixen en weer door
Chris: “We hadden veel reserve-onderdelen mee op reis. Een stuk of 38. Allemaal meegenomen in koffers op het dak. Dat heeft ons toen iets van 1.800 euro gekost, maar we zijn superblij dat we dit hebben meegezeuld. Telkens als er iets kapot ging hadden we het bij ons. Van de koppelingsplaat tot een benzinepomp, stuurbekrachtigingsslang, pakkingen, een lambda-sensor. We hebben toch wel een hoop uit de onderdelen-koffertjes gebruikt. Natuurlijk kun je in al die oude Sovjet-landen ook onderdelen vinden, maar als er dan iets besteld moet worden ben je soms anderhalve week verder, of als je pech hebt langer. Bij ons was het: fixen en weer door!”
Rick: “Dat is ook wel echt het leuke van deze reis geweest. We hebben de bus zó goed leren kennen. Toen we ‘m vijf jaar geleden kochten hadden we weinig kaas gegeten van autotechniek, maar inmiddels hebben we hartstikke veel kennis. Dan blijkt ineens dat je met behulp van een goede handleiding superveel zelf kunt. Een voldoening dat het geeft als je zelf iets hebt kunnen repareren!”
Checken, checken, checken!
Chris: “Ik heb vaak het gevoel gehad dat we deze bus eindelijk een beetje beginnen te snappen. Of nou ja, snappen doen we ‘m nog steeds vaak niet, maar we hebben wel een belangrijk geheim kunnen ontrafelen: checken, checken, checken! De eerste twee reizen met de Bukhanka checkten we nooit iets, maar tijdens deze reis lagen we om de dag onder de bus. Bouten checken, olies checken, even voelen, even trekken. Zelfs de versnellingsbakolie (een gesloten systeem) hebben we om de dag gecontroleerd. Het feit dat we hier zo secuur in waren heeft ons een paar keer grote problemen bespaard. Dan ontdekten we ineens dat er bouten bij het wiel waren afgebroken na een intense offroadrit, of dat het peil van de versnellingsbakolie schrikbarend laag stond. We hebben een paar jaar terug al een keer een versnellingsbak kapot gereden vanwege een lekkage in dit systeem, dus we weten wat er kan gebeuren. Dat hebben we gelukkig allemaal voorkomen.”
Elf keer pech
Rick: “We hebben ook veel niet kunnen voorkomen haha. We hebben zo’n elf keer pech gehad in 53 weken tijd. Vooral op de heenweg tussen Turkije en Kirgizië was het vaak raak. In Georgië bleek de koppakking lek en moest het hele motorblok eruit. Een heftige operatie die bijna vijf dagen duurde. Waren we een dag later weer op pad, begaf de benzinepomp het.”
Chris: “We hebben lekker lopen aanmodderen in die maanden ja. Dan ging er weer wat bij de koppeling kapot of werkte de versnellingsbak niet mee. En toen we net in Kirgizië aankwamen reden we onze tussenbak stuk. Toen werd er een nieuwe tussenbak in gezet, maar na die ingreep schoot de versnelling steeds in z’n neutraal als je 80 of harder ging. Gelukkig had de garage nog een andere tussenbak liggen, maar toen waren we inmiddels alweer een week verder. Oja, in diezelfde periode belandde ook nog een deel van het interieur op de grond nadat de achterdeuren weer eens waren opengevlogen. Als iemand toen een leuk bedrag had geboden voor de bus, was Rick er met liefde op ingegaan. Gelukkig niet gebeurd. Je leert als Bukhanka-eigenaar op den duur dat er voor alles een oplossing is.”
Niet te doorgronden
Rick: “Het blijft een mysterie die bus. Vanaf dit moment hebben we bijna een half jaar zonder noemenswaardige problemen gereden. En dat terwijl we de bus toch behoorlijk hebben afgemat in Kirgizië, Tadzjikistan en Georgië. We hebben dan misschien een deel van het geheim kunnen ontrafelen en weten nu dat de Bukhanka een bus is waar je met je neus bovenop moet blijven zitten, maar er is ook nog heel veel wat we niet kunnen doorgronden.
Chris: “Al met al is de conclusie van deze reis dat we de Bukhanka voor geen goud willen missen. Hij is klein en compact, waardoor we ons door smalle straatjes in Tbilisi, Budapest of Istanbul konden manouvreren. Hij is lekker wendbaar in de bergen en kan echt alle terreinen aan. En ja, die pechgevallen… Zeker op zo’n lange en intensieve reis door landen waar het asfalt soms nog niet lijkt uitgevonden, hoort af en toe een mankement er gewoon bij. Als je het als onderdeel van het avontuur ziet is er niet zoveel aan de hand. Telkens als we pech hadden, leverde dat later weer een mooi verhaal op, of ontmoetten we weer leuke mensen. Het is toch ook saai als alles maar de hele tijd goed gaat?! Ik denk dat veel Bukhanka-eigenaren stiekem wel een beetje kicken op de pijn die het hebben van deze bus af en toe doet haha.”
Bekijk de reisvideo van Kirgizië:
Voorbereidingen
Hoe bereid je je voor op zo’n lange reis? Iedereen pakt het weer anders aan natuurlijk, maar hieronder een aantal tips van Chris & Rick:
•••• Begin op tijd
Begin op tijd met de voorbereidingen. Voor deze specifieke reis hebben we een jaar van te voren al een duidelijke inventarisatie gemaakt. Rick heeft zich daarbij vooral op de bus gericht: wat moeten we nog upgraden en welke tools en reserve-onderdelen willen we meenemen. Deze onderdelenlijst is voor ons een fijne leidraad geweest.
•••• Excel-sheet
Maak een Excel-sheet van alle landen waar je doorheen denkt te gaan reizen en de bijbehorende benodigdheden. De website van ANWB bijvoorbeeld biedt veel informatie met betrekking tot autorijden in landen. Voor welke landen heb je een vignet nodig? Welke landen vereisen in een internationaal rijbewijs, of een NL-sticker (Georgië) of een Carnet de Passage (Iran bijvoorbeeld)? Wij vonden het handig om al dit soort info in een Excel-sheet te gooien, zodat we altijd overzicht hadden.
•••• Visums
Doe dit ook voor de visum-vereisten per land. Zo kwamen we er pas tijdens het reizen achter dat het voor ons handiger was geweest als we ons Rusland-visum in Nederland hadden aangevraagd. Toen we in Georgië waren werden er tijdelijk geen transitvisa uitgegeven.
•••• Extra paspoort
Probeer een tweede paspoort aan te vragen. Zelf hadden we tot voor kort nog nooit van deze optie gehoord, maar we zijn reizigers tegengekomen die in Nederland een extra paspoort hebben kunnen aanvragen. Dit kan handig zijn als je door landen reist die met elkaar in conflict zijn. Of als je je paspoort toch noodgedwongen naar Nederland moet opsturen voor een visumaanvraag.
•••• Overland-groepen
Word lid van Overland-groepen op Facebook. We hebben zoveel handige informatie van deze groepen kunnen halen (Overland Georgia, Overland to Asia, Overlanding Asia bijvoorbeeld). Zo hebben we heel lang in dubio gezeten of we onze bus buiten Europa moesten schorsen ja of nee, en konden we aan de hand van de vele topics over dit onderwerp zelf een goed afgewogen keuze maken. Echt een aanrader!
Bekijk de reisvideo van Georgië: