Oorlog in Oekraïne extra uitdaging voor UAZ-leveranciers

De oorlog in Oekraïne heeft tot op heden nog niet voor grote problemen gezorgd met de levering van reeds bestelde Russische Bukhanka’s en UAZ-onderdelen. Wel stelt het conflict UAZ-leveranciers voor extra uitdagingen.

Als reactie op de Westerse sancties tegen Rusland liet het land in maart weten de export van verschillende producten stop te zetten tot ten minste het einde van 2022. Toch komen de Bukhanka’s die al besteld waren nog binnen bij de leveranciers.

Importroutes

Volgens Sander Verbeek van UAZ Nederland, gevestigd in Zutphen, worden er momenteel nog steeds bussen afgeleverd. Alleen zijn de importroutes veranderd in verband met de sancties op het transport. Russische transporteurs zijn niet langer welkom in de EU, met als tegensanctie dat Europese transporteurs niet langer welkom zijn in Rusland. “Veel loopt nu via Turkije”, aldus Verbeek. Van een exportstop is volgens hem gelukkig geen sprake. Ook onderdelen worden nog gewoon geleverd. “Alles op het gebied van onderdelen, om auto’s hier rijdend te houden, gaat nog door.” Alleen accessoires zijn soms een wat lastiger verhaal, maar ook daar zoekt Verbeek oplossingen voor.

Ook Bas Tromp van BasOffroad, UAZ-importeur in Wijchen, kan bestelde Bukhanka’s nog gewoon leveren. “Tot nu toe wordt alles nog redelijk netjes op tijd afgeleverd. Wel via andere routes of met de boot.” Desalniettemin kreeg Tromp afgelopen week van zijn collega in België te horen dat het bestellen van nieuwe bussen op dit moment helaas niet meer mogelijk is.

Het lukt Tromp nog wel om onderdelen te laten komen uit Rusland, al zijn de transportkosten op het moment erg hoog. “Mijn Belgische collega en ik proberen zoveel mogelijk onderdelen binnen Europa te halen. Er komt binnenkort weer een voorraad aan, dus gelukkig kan ik voorlopig nog vooruit.”

Schaarste op de markt

Ook Erik Tissingh van UAZ Specials – net als UAZ Nederland gevestigd in Zutphen – heeft nog een flinke voorraad onderdelen waar de komende tijd op geteerd kan worden. “Je merkt dat de inkoop een stuk lastiger is geworden. Er is veel meer schaarste op de markt. Dan is een product uitverkocht of heel beperkt in voorraad. Een versnellingsbak kostte altijd 700 euro, ook in Rusland. Nu betaal je daar zo 1.300 euro voor.”

Naar eigen zeggen heeft Tissingh nog geen ‘nee’ hoeven te verkopen aan klanten. Wel zal men volgens hem wat meer geduld moeten opbrengen dan normaal. “Gelukkig heb ik behoorlijk wat voorraad ingekocht toen ik me zorgen begon te maken over de situatie Rusland-Oekraïne.”

Volgens Jacques Koelewijn van UAZ België mogen er vanwege de sancties alleen onderdelen worden geëxporteerd die gefabriceerd zijn in Rusland. Bij elke export vanuit Rusland moet een exportcertificaat worden bijgevoegd dat dit bevestigt. “Veel onderdelen in een UAZ komen uit Europa en Azië. Deze onderdelen mogen momenteel niet worden geëxporteerd vanuit Rusland”, aldus Koelewijn.

Europese eisen

Dat UAZ onderdelen uit andere landen en werelddelen haalt heeft te maken met het feit dat UAZ-voertuigen bestemd voor de Europese markt verschillen van die bestemd voor de Russische markt. “Dat komt door de Europese eisen die er aan auto’s worden gesteld, waaronder bijvoorbeeld de ABS (Anti Blokkeer Systeem). Zo gebruikt de UAZ-fabriek componenten van het van oorsprong Duitse bedrijf Bosch, die noodzakelijk zijn voor de exportversies. Door de internationale sancties kunnen deze essentiële onderdelen niet aan Rusland geleverd worden, terwijl deze noodzakelijk zijn voor de exportversies. Volgens Koelewijn wordt er door de UAZ-fabriek momenteel hard gewerkt aan de vervanging van deze onderdelen door lokale producenten.

Betalingen

Behalve moeilijk te verkrijgen onderdelen zijn ook betalingen vandaag de dag een uitdaging voor UAZ-leveranciers. “Een leverancier moet een bankrekening hebben bij een bank die niet op de sanctielijst staat”, aldus Koelewijn. “Betaaldiensten als Paypal en creditcards functioneren niet meer.”

De CEO van UAZ België hoopt dat er snel verbetering komt in de situatie. “Voorlopig hebben ook wij alle onderdelen en accessoires nog op voorraad en krijgen we nog leveringen binnen”, aldus Koelewijn. Wel ziet ook hij dat de prijzen enorm zijn gestegen. “Vanwege de hoge koers van de roebel en de sterk gestegen transportkosten zijn onderdelen momenteel 50 tot 100 procent duurder in aankoop vanuit Rusland. Het loont op dit moment alleen om grotere zendingen te laten komen.”